IndienSpelregels
De werplijn en het Cornhole bord staan 8 meter en 23 centimeter (27 feet) uit elkaar. Je gooit je zakken dus over een afstand van ruim 8 meter en probeert al je zakken in het gat te gooien. Het spel wordt gespeeld tot de 21 punten. Het eerste team wat dat aantal punten bereikt of overtreft, heeft de wedstrijd gewonnen.
Spelverloop
We spelen Cornhole in teams van twee personen. Alle vier de spelers staan aan dezelfde kant en gooien in dezelfde richting. Wanneer je gooit sta je achter de werplijn. Je mag niet met je voet(en) over de werplijn, voor de zojuist gegooide zak is geland.
Aan de hand van steen/papier/schaar wordt bepaald wie de eerste ronde mag beginnen.
Als team gooi je om beurten je zakken. Zo gooit team 1 speler A zijn eerste zak, daarna team 2 speler A, daarna team 1 speler B en vervolgens team 2 speler B. De beurt is voorbij zodra iedere speler zijn of haar 2 zakken heeft gegooid. In totaal gooi je per team dus 4 zakken per ronde.
Het team dat de voorgaande ronde heeft gewonnen, mag de ronde daarna beginnen. Als in een beurt geen van beide teams heeft gewonnen (0 punten), mag het team dat de beurt daarvoor heeft gewonnen de beurt wederom beginnen.
Wanneer je als team 21 punten of meer hebt, heb je gewonnen. Hierbij geldt wel dat er minimaal 2 punten verschil moeten zitten tussen jouw team en dat van de tegenstander. 21-20 is dus nog niet afgelopen. Je gaat dan door tot er een verschil van 2 punten of meer is.
Puntentelling
Woody (1 punt): Een Cornhole zak is geworpen en blijft liggen op het Cornhole Board aan het einde van een volledige beurt.
Cornhole (3 punten): Een Cornhole zak is geworpen en is volledig in het gat verdwenen. Dit kan ook later in de beurt alsnog gebeuren met een zak die eerder nog op het bord lag.
Ongeldige worp (geen punten): Wanneer een Cornhole zak de grond raakt is deze hoe dan ook ongeldig en dient deze direct van het bord te worden verwijderd. Ook als de zak eerst de grond raakt en daarna niet meer, telt deze niet.
Verreken methode: Na iedere beurt houdt maximaal één team punten over. De scores van beide teams worden namelijk van elkaar afgetrokken. Per ronde wordt de uiteindelijke score opgeteld bij eerder behaalde punten in de wedstrijd.
Voorbeeld:
Team A totaal: 1 woody + 1 cornhole = 4 punten
Team B totaal: 2 woody + 0 cornhole = 2 punten
Team A scoort deze ronde 2 punten
Uitzonderlijke prestaties
Wanneer een team het presteert om allevier de zakken in de Cornhole te krijgen, spreekt men van een Chuck Norris. Dit is een uitzonderlijke prestatie en komt nauwelijks voor.
Verder spreken we van Airmail, wanneer een zak dusdanig geworpen wordt dat deze direct in de Cornhole verdwijnt zonder eerst het bord te hebben geraakt. Teams die deze techniek onder controle hebben beschikken over een zeer machtig tactisch wapen.
Bijzondere regels bij Geffense kampioenschappen
Tijdens Geffense In- en Outdoor kampioenschappen gelden een aantal bijzondere regels. Zo is het voor een team dat deelneemt verplicht om minimaal 1 lid te hebben dat afkomstig is uit Geffen. Dit betekent geboren, getogen of woonachtig te Geffen. Het is toegestaan eigen zakken mee te nemen en te gebruiken, zolang deze voldoen aan de algemene regels (ACL) omtrent Cornhole zakken. Indien hierover twijfels bestaan kunnen de zakken worden uitgesloten van deelname.
Tijdsbeperking
Tijdens toernooien georganiseerd door Cornhole Geffen is tijdens een eventuele groepsfase een tijdslimiet van kracht. De organisatie is hierbij geoorloofd een speelronde af te kappen wanneer deze 25 minuten of langer bezig is. Het team wat op dat moment voorstaat is dan de winnaar van de wedstrijd. Bij een gelijke stand zal de winnaar bepaald worden middels een ronde steen, papier, schaar.